HAVACILIK kazalarında enkazın yerinin bulunması amacıyla uçak veya helikopterde bulunan ve ELT olarak adlandırılan Acil Yer Bulma Vericisi (Emergency Locator Transmitter) sistemidir.
Çarpma, çok sert iniş gibi durumlarda devreye giren ELT, uyduya sinyal yollamaya başlıyor. Bu sistem sadece hava araçlarında değil, denizcilik alanında da kullanılıyor. Sinyalin alınmasından sonra belirlenen koordinatlara arama-kurtarma ekipleri gönderiliyor.
Elt sistemi geçen seneye kadar 121.500. veya 243.000 Mhz de çalışan bir sistem idi.Geçen yıl yapılan kural değişikliği ile ELT’lerde yeni nesil 406 MHz’den yayın yapan sisteme geçildi. İşte ELT 406 MHz’nin özellikleri:
* Sistem eski nesil 121,5 MHz sisteme göre çok daha kuvvetli ve dijital sinyal yolluyor. Enkazın yere daha çabuk ve kesin belirlenebiliyor.
* ELT 406 MHz’nin büyüklüğü, özelliklerine bağlı olarak sigara paketinden 30 santimetre arasında değişiyor. Ağırlığı ise 2-5 kilogram arasında.
* Sistem, eksi 40 santigrat derece ile artı 40 derece arasında 24 ila 48 saat arasında sinyal verebiliyor. Su altında çalışabiliyor.
* Uçaklarda kullanılan ELT 406 MHz’nin fiyatı 2 bin ila 3 bin 250 dolar arasında değişiyor.
* Yeni nesil ELT’nin takıldığı uçağın tescil işaret bilgisi de bu sisteme yüklenebiliyor.
SİNYALLER TÜRKİYE’DEN DE TAKİP EDİLİYOR
Geçmişte uçak düştüğünde ELT sinyalleri Fransa’daki merkeze ulaşıyordu. Ulaştırma Bakanlığı Denizcilik Müsteşarlığı Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi’ne kurulan sistem ile sinyaller buradan da takip edilebiliyor.
ELT sinyalinin alınmasıyla birlikte arama-kurtarma ekipleri çalışmalara başlıyor. Türk Hava sahasında Hava Kuvvetleri Komutanlığı havadan arama kurtarma çalışmalarını koordine ediyor.Ankara’nın batısındaki bölgeye Eskişehir, doğudaki bölgeye de Diyarbakır bakıyor. Buralardaki 1 ve 2’nci Hava Kuvvet Komutanlığı bünyesinde özel donanım ve arama-kurtarma techizatına sahip CN235 CASA uçakları ve AS532 Mk1 Cougar helikopteri müdahale ediyor.
Linkback: https://www.radyoamatorleri.com/index.php?topic=783.0