Kurşun asit aküler genellikle hareketli ortamlarda kullanılmaktadır. Örneğin otomobiller, otobüsler, kamyonlar v.b. gibi. Bu amaçla kullanıldığında maruz kaldıkları sarsıntılar nedeniyle kurşun elektrodlar üzerinde biriken tortular ve sülfat kalıntıları akü tabanına dökülmekte veya akü suyu tarafından kısmen absorbe edilmektedir. (Tabii ki tümü değil.) Bu yüzden akü ömrü göreceli olarak uzamaktadır.
Genellikle biz amatörler, röle mahallerinde bazan, Jel Akü ve Stationary kuru aküler yerine, daha ucuz olması nedeni ile kurşun aküleri kullanıyoruz. Hareketsiz bir ortamda (binanın bir köşesinde) sabit duran bu akülerin, zamanla plakalar üzerinde sülfat tabakası oluşması nedeniyle verimleri azalmakta ve bir süre sonra şarj tutmamaya başlamaktadır.
Söz konusu durumu önleyip kurşun akünün elden çıkma süresini uzatmak için bu çeşit devreler kullanılmaktadır. Hatta eski amatörler ve kurşun aküyü uzun süre sabit konumda kullananlar, bu devreler yerine akü altında bir düzenek yapıp, küçük bir motor ile tahtrevalli usulüyle akü blokunu sarsıp/sallayıp suyun çalkalanmasını ve sülfatın dökülmesini sağlamaya çalışmaktaydılar. Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor.
Üye Ol ya da
Giriş Yap Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor.
Üye Ol ya da
Giriş Yap Söz konusu devrenin PCB si ve devre elemanlarının dizilişi ile ilgili olarak ekli dosyadan faydalanabilirsiniz.
A.Tahir DENGİZ, TA2T